Recordaantal auto's op de weg en toch wil N-VA bedrijfswagens stimuleren

Als het van N-VA afhangt, moeten nog meer bedrijfswagens de Belgische wegen doen dichtslibben. Voor het eerst werd de kaap van 7 miljoen motorvoertuigen genomen en nog is het niet genoeg. Dat allemaal op het moment dat wetenschappers almaar grimmiger alarm slaan over het klimaat.

Record aantal auto's

U kent het kinderspelletje Lijntjes trekken wel, waarbij puntjes in de juiste volgorde verbonden moeten worden zodat je te weten kan komen welke figuur achter de cijfers verborgen zit. Bladeren door de kranten geeft soms hetzelfde gevoel. Je trekt een imaginaire lijn langs de verschillende berichten en je bekomt een vreemd monster.
Eerste bericht: er reden nooit meer C02-uitstotende machines rond op Belgische wegen. 7.076.238 motorvoertuigen om precies te zijn. Dat is 14 procent meer auto's dan tien jaar geleden en zelfs 30 procent meer vrachtwagens. Voor elke twee Belgen is er één auto.
Tweede bericht: de onderhandelaars voor een nieuwe federale regering willen de pestbelastingen afschaffen. Pestbelastingen is de naam voor belastingen die bedrijven en iets rijkere mensen treffen. Zo wil N-VA af van de extra belasting op bedrijfswagens. In 2012 besliste de regering-Di Rupo die te verhogen met 200 miljoen euro.
Derde bericht: hoewel er binnenkort een zoveelste alarmerend rapport over de klimaatverandering wordt gepubliceerd, komt er wellicht een lightversie van een klimaatakkoord. Geen bindend akkoord maar een politieke afspraak met als enige sanctiemogelijkheid de morele verontwaardiging.

Duur systeem
De drie berichten zijn snel met elkaar verbonden. Niemand weet hoeveel bedrijfswagens er in België rondrijden, maar geschat wordt dat het er meer dan 450.000 zijn. Eén op drie bedienden zou een bedrijfswagen hebben. Wie een bedrijfswagen heeft, laat de trein links liggen. Van de werknemers zonder bedrijfswagen neemt een kwart de trein naar het werk.
Mensen met een bedrijfswagen rijden ook beduidend meer kilometers. Dat is ook normaal, want negen op de tien bestuurders van een bedrijfswagen tanken op kosten van het bedrijf. Hoe meer je rijdt, hoe meer je als het ware verdient. Het systeem van de bedrijfswagens kost de overheid 4,1 miljard euro aan gemiste inkomsten.
Het systeem van de bedrijfswagens zorgt ervoor dat een aanzienlijke groep werknemers immuun is voor alle maatregelen om de CO2-uitstoot te verminderen. Je kan het openbaar vervoer uitbouwen zo goed je wil of je kan de accijnzen op brandstof zo hoog als mogelijk maken, voor de bezitter van de bedrijfswagen en de tankkaart maakt het niets uit.

Onvoldoende alert
En wat gaat de komende regering doen om de klimaatcatastrofe af te wenden? Daar hebben we nog niets over gelezen. Wat we wel al weten, is dat ze het gebruik van bedrijfswagens nog gaat aanmoedigen. Meer wagens, meer CO2, meer verkeersdoden.
Voor dat laatste was er ook een bericht in de krant. Volgens een studie in opdracht van de Vlaamse overheid gaat nog slechts een kwart van de Vlaamse kinderen met de fiets naar school, het laagste aantal in bijna twintig jaar. Dat komt ook alweer door de alomtegenwoordigheid van de auto en door de angst voor ongevallen.
Meer dan een op de twee automobilisten erkent dat hij onvoldoende alert is voor fietsers. Dat komt dan weer doordat hij of zij zelf te weinig ervaring heeft met fietsen. Zo zie je maar: je kan blijven lijnen trekken. En één iets wordt duidelijk. We krijgen een regering die precies het omgekeerde zal doen van wat we nu nodig hebben.

Bron: Christophe Callewaert op www.dewereldmorgen.be

Terug Omhoog