'De twee cadeautjes voor mijn broer, president Herman '

door Tine Van Rompuy © De Morgen.

"Ik ben blij dat mijn broer president van Europa wordt. Een hele eer voor hem en voor onze familie", aldus Tine van Rompuy, zus van de eerste Europese president.

De voorbije week was voor onze familie ook om een andere reden een week van vreugde. Herman is grootvader geworden van Jasper, zoontje van dochter Laura, en ikzelf ben de fiere grootmoeder geworden van Charlotte, dochter van mijn dochter Femke. Ik dacht dus: dat zijn allemaal goede voortekenen opdat Herman president van Europa zou worden. En nu is het zover. Mijn broer wordt straks Europees president. Zondag zie ik hem want dan wordt mijn andere broer Eric 60 jaar.
Voor Herman heb ik twee cadeautjes gekocht. Voor Herman als grootvader kocht ik een Cubaanse sigaar. Want sigaren om feestjes af te sluiten, daar kan hij van genieten. Voor Herman als politicus heb ik een andere verrassing. Een mooi doosje met het recept voor een zogenaamde miljonairstaks. En op dat doosje staat: "Dit product zal je leven veranderen!" De miljonairstaks, dat wil zeggen dat 2 procent van de bevolking, de rijksten der rijken, gemiddeld 2 procent belast worden op hun vermogen, opdat er geld zou zijn voor een Europa van de mensen, in plaats van een Europa van de rendementen van een handvol aandeelhouders. Ik ben er fier op "meter" te zijn van de miljonairstakscampagne, en we zijn op zoek naar tienduizenden "fans" van de taks.
Als verpleegster en actieve syndicalist leef ik tussen gewone mensen en die houden niet van de EU omdat onze EU niet op mensenmaat functioneert. De Unie brengt zo weinig positieve boodschappen, het gaat alleen nog over concurrentie en commerce. Het kapitalisme verkoopt zeepbellen waarop de banken zijn gecrasht. Bijna dreigde ons hele systeem failliet te gaan, maar plots vond men miljarden euro"s om het te redden. De gewone mensen worden afgedankt. In Engeland wordt het spoor geprivatiseerd, de treinen komen te laat, de rijtuigen trekken op niks. De elektriciteitsmarkt wordt opengegooid en alles is alleen maar duurder geworden. En de energiereuzen maken miljarden winst.
Europa staat voor een keuze. En ook mijn broer staat nu voor die keuze. Wie gaat opdraaien voor de crisis? Wie gaat de miljarden betalen die naar de banken zijn gegaan? Ofwel de werkende mensen, ofwel zij die voor de crisis verantwoordelijk zijn. Ik wil de Belgische miljonairstaks uitbreiden tot Europa. Door een Europese miljonairstaks moeten de gewone burgers niet inleveren voor de crisis. We hebben werk nodig. Overal in Europa. Wel, de miljonairstaks zorgt voor werk. Het geld ervan zal jobs scheppen in zorg, welzijn en onderwijs, het kan zorgen voor een groene economie en voor een Europese sociale zekerheid, voor een programma van openbaar wetenschappelijk onderzoek in plaats van de privé op zijn wenken te bedienen.
Tot wat commercie leidt zien we in België in de rusthuissector. De laatste vijf jaar zijn er 10.000 commerciële rusthuisbedden weggekocht bij de niet-commerciële sector. Uitbaters strijken woekerwinsten op, terwijl deze sector zoveel bijkomend geld nodig heeft. Pater Damiaan die enkele weken geleden in Rome heilig werd verklaard woonde in Tremelo, een dorpje op 10 kilometer van waar ik woon. Daar is er ook een rustoord naar hem genoemd. Het is overgekocht door de commerciële Senior Living Group. Vorig jaar deelde dit rustoord 28 miljoen euro uit aan de aandeelhouders. 28 miljoen euro is het jaarloon van 620 verpleegsters. Neen, je kunt geen winst maken over de rug van zwakkeren en bejaarden. Privatisering leidt tot dure rustoorden voor de meerbegoeden en tot onwaardige rustoorden voor armeren. Privatisering leidt tot afbouw van personeel en afbouw van degelijke zorg. Er is geld nodig voor rustoorden en kinderopvang. Dan wil ik een Europa waarin de overheid het recht heeft deze rustoorden en deze kinderopvang te blijven subsidiëren. Als mijn kleindochter nood heeft aan kinderopvang dan wil ik ze achterlaten met een gerust hart, dan wil ik dat er kwalitatief toezicht is van de overheid en niet zoals in de geprivatiseerde kinderopvang in Nederland waar de overheid zich terugtrekt als toezichthouder. Ik werk in het universitair ziekenhuis Gasthuisberg in Leuven, het grootste ziekenhuis van Europa met meer dan 8.000 werknemers. Gezondheidszorg is een recht voor iedereen. Geen winst op kap van de zieken, hulpbehoevenden, bejaarden.
Europese politici beslissen ver boven ons hoofd maar gelukkig zijn er ook vele frisse en groene ideeën die we samen met vakbonden, ngo"s en progressieve politieke partijen kunnen verwezenlijken. Eerst de mensen, niet de winst. Put people first, not profit. Ook in Europa.

Tine Van Rompuy is "ambassadeur" van de miljonairstakscampagne van de PVDA.