'Yves...........christen en geitenboer, maar als het er op aankomt ?'

Leterme weigert internationaal recht in Gazaoorlog te brengen.
Tweemaal heeft België - vertegenwoordigd door Yves Leterme - zich in de Verenigde Naties (VN) bij een resolutie over het Goldstone-rapport onthouden. Dit onafhankelijk onderzoek stelt vast dat zowel Hamas als Israël zich schuldig gemaakt hebben aan oorlogsmisdaden tijdens de Gazaoorlog. Sp.a-volksvertegenwoordiger Dirk Van der Maelen vindt het onverantwoord dat de minister niet de moed heeft gehad de integrale uitvoering van de resoluties te steunen. Deze roepen de betrokken partijen op zelf een grondig onderzoek te voeren naar de verantwoordelijken van de genoemde oorlogsmisdaden.

Volgens Leterme heeft België zich onthouden om een gezamenlijk Europees standpunt te garanderen. "Onzin", zegt de sp.a-er, "De EU-lidstaten hebben geen enkele keer éénduidig gestemd. België had tweemaal de handen vrij om haar eigen standpunt te bepalen. Leterme gebruikt hier dus een voorwendsel. Hij laat bovendien een belangrijke kans schieten om het internationaal recht te doen naleven in grensoverschrijdende conflicten."

Van der Maelen roept Leterme op tot een coherenter en moediger beleid: "In conflicten zoals Sri Lanka staat België op de volledige naleving van de uitkomst van een internationaal onderzoek. Maar bij het conflict tussen Israël en Palestina brengt de regering dezelfde moed niet op. Hierdoor vrees ik dat zowel Hamas als Israël zich gesterkt voelen om straffeloos het internationaal recht te blijven overtreden."