symbool

52e jaarprogramma
symbool

Monument voor de nazi's

Letland, lid van de Europese Unie, bouwt een monument ter ere van de nazisoldaten in het concentratiekamp Stalag-350 waar tijdens de Tweede Wereldoorlog meer dan 100.000 mensen uit de Sovjet-Unie, onder wie veel kinderen en vrouwen, werden uitgemoord. Het kamp is gelegen in Salaspils, 18 km van de hoofdstad Riga. Tijdens het proces van Nurenberg werd bewezen dat in het kamp werd gemarteld en dat er vooral op kinderen medische experimenten werden uitgevoerd. Het gedenkteken wordt gefinancierd door het gemeentebestuur van de Duitse stad Bremen. In het voorjaar van 2008 hielden 200 voormalige leden van de Waffen SS nog een betoging in de Letse stad Riga. Voor de Russische overlevenden van het kamp en hun familieleden is dit een zware belediging.

© Persagentschap Novosti.