symbool

52e jaarprogramma
symbool

Turkse dichter Nazim Hikmet postuum gezuiverd

Op 25 november 2002 organiseerde de Volkshogeschool in samenwerking met het 'Masereelfonds', 'Attac' en 'Vrede Oostende' een voordracht met gedichten over Nazim Hikmet.
In 'De Morgen' van 7 januari 2009 verscheen onderstaand artikel.

Nazim Hikmet (1902 - 1963), een van de belangrijkste Turkse poëten van de twintigste eeuw, heeft van de Turkse overheid postuum de Turkse nationaliteit teruggekregen. Die was hem in 1951 ontnomen vanwege zijn marxistische sympathieën. "De delicten die de autoriteiten ertoe brachten om hem uit zijn rechten te ontzetten, worden tegenwoordig niet meer beschouwd als een misdaad", aldus een woordvoerder van de Turkse regering. De met het communisme sympathiserende Hikmet overleed in ballingschap in Moskou, als Pools staatsburger. Hikmet vergaarde vooral roem met zijn epische gedicht Mensenlandschappen, dat hij in de Turkse gevangenis schreef.

© De Morgen.