symbool

symbool

'VS gebruikten atoombom tijdens Golfoorlog'

door © de Volkskrant.

Hebben de Verenigde Staten in 1991 een atoombom ingezet op de laatste dag van de Golfoorlog? Volgens de voormalige Amerikaanse militair-ingenieur Jim Brown, destijds betrokken bij Operatie Desert Storm, de militaire operatie waarbij de Iraakse troepen van Saddam Hoessein uit Koeweit werden verdreven, is dat wel degelijk gebeurd.
Brown beschuldigt de VS-autoriteiten ervan op 27 februari 1991 een atoombom met een kracht van 5 kiloton te hebben afgeworpen in het gebied tussen de Zuid-Iraakse stad Basra en de grens met Iran. Zijn aanklacht is te zien in een documentaire van de Italiaanse journalist Maurizio Torrealta die de Italiaanse nieuwszender Rainews24 gisteren uitzond.
Als bewijs voor de aanklacht dat de VS voor de derde keer in de historie een atoombom zou hebben gebruikt - na Hiroshima en Nagasaki - wordt onder meer gewezen op een door het International Seismological Centre geregistreerde aardbeving in het gebied.
Op 27 februari 1991 vond tussen Basra en de Iraaks-Iraanse grens een beving plaats van 4,2 op de schaal van Richter. De kracht van de beving komt overeen met die van een atoombom van 5 kiloton, precies de kracht van de nucleaire bom die volgens Brown door in Irak zou zijn afgeworpen.
In de documentaire wordt ook gewezen op het aantal ernstige kankergevallen in het gebied rond Basra. Volgens de Iraakse oncoloog Dott Jawad Al Ali is het aantal bewoners waarbij zeldzame kankervarianten en kwaadaardige tumoren worden geconstateerd, toegenomen van 32 per jaar in 1989 naar ruim 600 per jaar in 2002.
De radioactieve effecten van een atoombom zouden een mogelijke verklaring kunnen zijn voor de toegenomen aantal zieken, aldus Al Ali. Al kan volgens het hoofd oncologie van het plaatselijke ziekenhuis de grootschalige inzet van projectielen (vaak voorzien van verarmde uranium) tijdens het gewapende conflict ook de vele nieuwe kankergevallen verklaren.
Navraag over Browns beschuldiging bij het Pentagon door journalist Torrealta leverde noch een ontkenning noch een bevestiging, maar de mededeling dat de Amerikanen tijdens de Golfoorlog slechts conventionele wapens hebben gebruikt. De beving van 27 februari 1991 is volgens het Pentagon mogelijk te verklaren door de inzet van de clusterbom Blue 82, ook bekend als 'de moeder aller bommen'.
Volgens Torrealta betreft Browns aanklacht "een verhaal dat moeilijk te geloven is en ook te bevestigen is". Toch besloot Rainews24 tot uitzending van de documentaire omdat "er ook geen bewijzen zijn dat de beschuldiging vals zou zijn".

Oorsprong: 'De Morgen' van 10 oktober 2008.