"Duurzame chocolade smaakt nog beter!”

De Belgische chocoladesector kwam begin december in Antwerpen samen met minister Alexander De Croo om het Beyond Chocolate charter te ondertekenen.

Duurzame chocolade
De minister van Ontwikkelingssamenwerking, Alexander De Croo, lanceerde het Belgische initiatief dat als doel heeft om chocolade duurzaam te maken. Hoe moet dit doel bereikt worden? Door kinderarbeid en ontbossing te bestrijden en door cacaoboeren een degelijk inkomen te garanderen. Belgische chocolade geniet al een uitstekende reputatie, maar het duurzame karakter ervan is ook belangrijk.

Groot aantal ondertekenaars
Het charter was een echt succes en benadrukte een engagement over de hele sector. Enkele opmerkelijke ondertekenaars zijn de multinationals Callebaut, Mondelez en Mars. Maar ook verscheidene ngo’s (WWF, Oxfam,…), supermarktketens (Carrefour, Lidl, Aldi,…), Belgische vakbonden, universiteiten, sociale investeerders en ecologische labels als Fairtrade en Rainforest Alliance zetten hun handtekening.
Het charter blijft toegankelijk voor iedereen die dat wenst. Om tot betere voorwaarden voor duurzaamheid te komen, is het immers belangrijk dat elke actor in de productieketen zich engageert.

Ontbossing tegengaan
De ondertekenaars verbinden zich ertoe samen te werken aan een breed scala van uitdagingen in verband met duurzame chocolade, en dit in overeenstemming met de 17 Duurzame Ontwikkelingsdoelen van de VN (SDG’s).
Een van de belangrijkste doelen is om de ontbossing in Ghana en Ivoorkust – de twee grootste cacaoproducenten ter wereld – te stoppen. De ontbossing als gevolg van de cacaoteelt wordt geschat op ongeveer 2 tot 3 miljoen hectare tussen 1998 en 2008, of ongeveer 1% van de wereldwijde ontbossing in deze periode. Dat een halt toeroepen is een ambitieus doel voor 2030!
Belgische chocolade in enkele cijfers
• - Jaarlijks voert ons land meer dan 300.000 ton cacaobonen in.
• - De chocoladesector vertegenwoordigt een jaarlijkse omzet van bijna 5 miljard euro.
• - Niet minder dan 500 bedrijven zijn actief in de chocolade verwerkende industrie.
• - De Belgische chocoladeproducenten exporteren jaarlijks bijna 600.000 ton chocolade over de hele wereld.
• - België is de tweede grootste exporteur van chocolade ter wereld.

Bron: Alisson De Leenheer op www.glo-be.be