Israëlische hoogleraar:
“Recente wetten Israël zijn zoals nazi-Duitsland”

Hoogleraar politieke wetenschappen Ofer Cassif aan de Hebreeuwse Universiteit in Jeruzalem vergeleek tijdens zijn lessen recente Israëlische wetten en lopende wetsvoorstellen met het Derde Rijk in nazi-Duitsland. “Dit is een kwestie van feiten, niet van meningen. Mijn persoonlijke gedachten gaan zelfs verder”.

Tijdens een van zijn lessen voor de cursus Politiek en Regering - Fascisme Verleden en Heden maakte professor Ofer Cassif de vergelijking van recent goedgekeurde wetten en klaarliggende wetsvoorstellen met de wetgeving van het Derde Rijk in nazi-Duitsland. Toen een aantal studenten hiertegen protesteerden, stelde hij dat dit een vaststelling van feiten is, geen opinie. “Mijn mening over deze zaak gaat veel verder”, verklaarde hij nog.

Volgens professor Cassif is het heel comfortabel om de situatie te negeren om niet met de realiteit te worden geconfronteerd, maar dat zou gevaarlijk zijn. “Zij weigeren om de gelijke kenmerken te zien tussen wat nu in Israël gebeurt tijdens de voorbije twee jaar en Duitsland in de jaren 1930.” Een wetsvoorstel over het statuut van de Israëlische natiestaat is vergelijkbaar met de manier waarop in Duitsland in de jaren 1930 methodes werden ontwikkeld om een hiërarchie van categorieën burgers in te voeren.

Cassif was ook zeer kritisch over recente wetten die 4.000 huizen in koloniale nederzettingen op de bezette Westelijke Jordaanoever regulariseerden. “Deze wetten laten Joden toe om land dat het bezit is van Palestijnen over te nemen voor zichzelf, zoals de Ariërs in Duitsland toestemming kregen om Joden uit hun huizen te verdrijven.”

Rechtse politieke partijen veroordelen de commentaren van de professor. Cassif blijft echter bij zijn uitspraken. “De bedoeling van een les is om tot een debat te komen, ik heb geen enkel student verboden om zich uit te spreken, ik zal dus niet toegeven aan pogingen om mij het zwijgen op te leggen en een open en constructieve discussie te beletten.”

In 2014 verklaarde professor Cassif: “De enige manier om deze verschrikkelijke dingen aan beide zijden te stoppen is door te stoppen met de bezetting. Er is geen andere manier. Dit is geen religieus conflict, dit is een politiek, nationaal conflict dat kan beëindigd worden en zelfs redelijk snel als de regering van Israël maar bereid is tot toegevingen; als ze bereid zou zijn de bezetting op te geven en een betrouwbare en rechtvaardige vrede met de Palestijnen wil bereiken ... dat is de enige oplossing.”

Minister van onderwijs Naftali Bennet heeft een wetsvoorstel ingediend voor een nieuwe ethische code van de universiteiten. Die wil verbieden dat professoren hun persoonlijke politieke standpunten verkondigen tijdens hun lessen.

Lode Vanoost op www.dewereldmorgen.be.